Pengintip

27 August 2008

mengamati seni

Barangkali menjadi sesuatu yang agak sukar bagi sesetengah individu untuk mendalami apa yang tersirat atau tersurat dalam sesuatu karya seni, apatah lagi mungkin terdidik dalam persekitaran seni. Apakah mungkin kita dapat memahami apa itu seni hanya dengan melihat karya seni itu?.

Benarkah karya-karya seni itu terdidik dalam mengutarakan pandangan individu perkarya, dalam era kontemporari mengejar dunia yang ‘berstatus’ Pasca Modenisma.

Dengan kemajuan dalam bidang teknologi, adunan yang kadang-kadang bersifat rojak, mengharu birukan dunia, ditambahi dengan kapitalis yang besar mengalahkan yang kecil, sapa kuat dia menang!!!

Benarkah apa yang dikatakan oleh Darwin: “perjuangan untuk hidup!! ”

Berbalik kepada pengamatan seni…mungkinkah ada satu cara untuk pengunjung memahami apa pemikiran yang terselindung dalam sesebuah karya yang di pamerkan..? karya seni yang bagus mungkin adalah yang tidak terlalu literal tetapi dapat difahami melalui gambaran visual?... atau mungkin karya itu memerlukan bantuan sokongan untuk difahami?, karya bukan saja harus di fahami melalui pandangan mata, tetapi disertai jiwa dan minda. Pengalaman yang banyak, idea, pemikiran mungkin membantu untuk menyelami sesuatu karya…..

Jika seni itu sesuatu yang subjektif, apakah mungkin seni juga dapat di interpretasi dengan objektif? Emosi yang buruk menterjemahkan karya yang buruk, yang baik menampakkan karya yang baik, …

Unsur-unsur manifesto, politik agenda, dan sebagainya mungkin dapat di dalami dalam sesebuah karya, dan semuanya berdasarkan pengalaman individu masing-masing, serta pembacaan yang meluas….(itupun jika ada)

Kerusi, jika dilihat oleh tukang kebun mungkin cantik buatannya, tetapi ahli politik melihatnya sebagai ‘kuasa’… apakah 1 tambah satu menjadi 2 atau sebelas?……persoalan yang kadang-kadang sangat jelas memperlihatkan keupayaan kebijaksanaan kita dalam menilai sesuatu perkara.

Bolehkah seni di strukturkan atau di objektifkan? Jawapan mungkin ye atau tidak? manusia di anugerahkan oleh tuhan di wakili oleh dua hemisfera otak. Kanan dan kiri (HOKA dan HOKI) untuk mencapai kuasa otak yang optimum, keduanya haruslah di seimbangkan, dan eksploitasi untuk sebaik mungkin.

Kadangkala sesuatu yang agak sukar difahami menjadi kelebihan bagi mereka yang mengalaminya, dan sesungguhnya,Tuhan sukakan keindahan!!..jadi keindahan itu bergantung kepada persepsi individu yang melihatnya.

Mungkin.....

25 August 2008

Untitle ;safety zone/seni Malaysia

Bila diimbas, kelahiran artis-artis muda di malaysia yang kononnya menggelarkan diri mereka mengikut arus perdana kemodenan tamadun dan perubahan sosial terkini malah juga dalam penghasilan karya seni yang menjurus kearah kontemporari terkini, yang terkadang-kadang bila melihat percikkan keberanian dalam diri mereka serta keangkuhan mereka dalam mendengar pendapat orang lain seolah-olah seperti bodoh sombong.

Banyak sekali tumbuhnya kumpulan-kumpulan seni yang berorientasi manifesto-manifesto tertentu dan adakah dengan kelahiran kumpulan-kumpulan ini dapat memberikan sesuatu input yang berguna kepada dunia seni Malaysia?

Seni Malaysia yang bersifat selamat ini tidak hanya memberikan pandangan yang sangat negatif kepada golongan muda tetapi, artis-artis senior juga adalah pemangkin kepada keegoan artis muda dan keberanian mereka yang dilatih oleh ‘guru’ mereka supaya berani menempuh dunia seni.

Sudah sedia maklum, bahawa dalam keadaan tertentu keghairahan artis-artis muda dalam visi dan wawasan mereka untuk menempatkan diri dalam kelompok seni Malaysia yang kecil jika dibandingkan dengan negara Asia tenggara yang lain boleh di ibaratkan bagai katak dibawah tumpurung kerana mereka hanya berada dan berasa selamat dikelompok mereka dan di bawah ‘ketiak guru’, tanpa mengetahui hal-hal diluar tempurung.(Safety zone)

Berada dalam komuniti seni yang tertutup, dikalangan rakan-rakan mahupun pensyarah, dengan hanya berbekalkan kebolehan yang tinggi tanpa adunan isi-isi dalam penghasilan art work di tambah dengan pujian guru sudah untuk menjadikan golongan artis kita ini berbangga dengan hidupnya sebagai artis muda yang berjaya.

Merasa sangat selamat beserta sokongan lisan mahupun duit, berbangga dengan sejarah yang semakin pudar. Bila dipikirkan sejenak, pertandingan BMS pada tahun 1997 dimana waktu itu Zabas menjadi ketua hakim, memberikan kepada semua peserta hadiah minor?. Kenapa, kerana pengaruh guru jelas dalam karya yang di luahkan.

Bila melihat kepada tumbuhnya kumpulan seni yang baru, yang kadang-kadang agak ‘pelik’ bunyinya merupakan petanda kepada sumbangan mereka pada dunia seni. Tetapi mencukupikah hanya wujudnya kumpulan seni ini dijadikan bench mark seni Malaysia yang pesat berkembang?. Malangnya sikap ikut dan terikut ini menjadikan sesetengah daripada mereka seolah-olah diperalatkan oleh agenda atau manifesto kumpulan masing-masimg.

Kepada ‘senior-senior’ artis pula, janganlah selalu menjadi bangga kepada pencapaian yang kadang-kadang ‘gah’ bukan bersifat mutlak. Untuk menjadi contoh terbaik, role model kepada artis muda, bukan dengan cara menurunkan ‘ilmu’ yang sensitif kepada idea, tema, bahan, atau apa sahaja yang konon tidak matang, seolah tidak peka terhadap perkembangan seni dunia.

Kepekaan golongan artis muda menghasilkan karya seni yang ‘pelik’ atau terpengaruh dengan kepelikkan artis luar Malaysia juga merupakan satu amalan yang biasa. Pengaruh-pengaruh indon dalam karya sangat jelas, dibuktikan lagi golongan muda yang terpengaruh secara sedar atau tidak, jika dilihat pada perkembangan semasa sekarang, bagaimana budaya, selera masyarakat Malaysia yang sangat meminati muzik-muzik dari negara seberang, malah banyak sekali tayangan drama ditayangkan. Bukan pada lagu tapi, industri hiburan ditambahi pula dengan tenaga kerja untuk ekonomi Malaysia, kegiatan sosial, percampuran budaya Malaysia dan Indon jelas terpampang, sehinggakan Malaysia yang bersifat ke Indonnan jelas mempengaruhi masyarakat Malaysia. Sehinggakan pembantu rumah dan isteri pun indon !!.

Tidak pernah cuba menjadikan identiti Malaysia sebenar dan sejujurnya, dengan berbekalkan pengalaman dari lawatan ke negara seberang menjadikan artis muda kita begitu taksub. Adakah sebelum ini mereka tidak pernah di dedahkan dengan suasana seni negara serantau? Atau hanya menjadi katak di bawah tumpurung? Yang menganga mulut dan di suap oleh persekitaran seni yang terhad.

Kadang-kadang bila dilihat kembali bagaimana individu yang lama menceburi bidang masih terpengaruh dengan ideologi lama dan tidak pernah cuba untuk ‘update’ ilmu, dengan kehadiran golongan artis baru inilah diharap dapat memberi satu paradigma yang baru dengan cuba lari dari konkongan artis ‘senior’, dan hanya beberapa peratus sahaja yang berjaya melakukannya.

Dominasi golongan elit cuba mempengaruhi persekitaran seni sekali gus satu cabaran kepada artis muda untuk cuba menyaingi artis senior dengan perubahan yang kadang-kadang melampaui batas agama, budaya dan cara hidup. Adakah ini yang mungkin didingini kita?.

Wallau’alam…….