Pengintip

31 March 2009

Islam Adalah Cara Hidup



Malaysia
Malaysia merupakan sebuah negara yang merdeka lebih dari 50 tahun yang lalu. dalam perlembagaan Orang Melayu telah di justifikasikan sebagai orang yang beragama islam. Dan malaysia adalah negara islam. Tetapi apakah islam itu hanya pada ajaran sahaja?.
Dibawah pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia ke-5 telah menerapkan ideologi islam (Islam Hadari/prinsip-prinsip islam hadari) walaupun pakatatan pembangkang mengatakan Malaysia bukan negara islam).


Islam
Persoalan antara islam atau tidak (Malaysia) bukanlah pekara yang ingin dibincangkan disini. Berbalik kepada tajuk diatas (Islam adalah cara hidup), islam adalah ajaran yang "syumul" atau menyeluruh yang bukan sahaja perlu dipraktikkan oleh orang-orang islam tetapi hakikatnya perlaksanaan sistem yang digunapakai sekarang telah membuktikan islam itu sentiasa releven pada masa, keadaan, tempat dan sebagainya.


Syumul
Islam adalah "..way of life..". Islam itu selalunya difahami hanya bersifat kepada amalan kehidupan dalam beribadat. kadangkala islam itu pun dipandang serong jika dikaitkan dengan Politik (bagaimana Nabi Muhammad S.A.W memerintah negara islam yang berpusat di Madinah dan kota Mekah? adakah itu politik?, bagaimana menyatukan kaum Ansar dan Muhajirin dan bagaimana beliau mentadbir?).
1) Sosial
Keadaan semasa negara Malaysia akhir-akhir ini sangat membimbangkan kerana akibat dari fenomena yang dikenali sebagai zaman Globalisasi/ zaman ict (informasi dan teknologi) telah mengakibatkan umat-umat islam terpesong dari ajaran Islam sehinggakan berlakunya gejala-gejala yang membimbangkan seperti kejadian merogol, merompak, menbunuh dan sebagainya.
2) Politik
Perkembangan politik semasa juga mempunyai impak kepada kita, sebagai contohnya kes-kes seperti Rasuah Wang, Habuan Seks, Kronisme, Projek-projek pembangunan yang haram, Balak dan sebagainya.
3) Contoh 1 (Perbankan Islam)
Islam itu tidak hanya pada perlaksanaan pada sistem sosial mahupun politik, tetapi islam juga melibatkan sistem kewangan (ekonomi). adalah lucu jika bank-bank antarabangsa seperti Hong Leong menggunakan label Hong Leong Islamic bank. bank-bank tempatan pun turut menawarkan urusan kewangan islam seperti Public Islamic bank, maybank
islamic bank.
Yang kelakarnya lagi bank-bank tersebut mengiktiraf dan sangat arif perlaksanaan kewangan berasaskan islam.
Adakah ini menunjukkan sistem kewangan islam diiktiraf?. Adakah terdapat sistem perbankan berdasarkan ajaran lain seperti Buddha, kristian dan sebagainya?.
Sehinggakan pakar-pakar ekonomi mengatakan ekonomi dunia tidak akan terjejas jika diamalkan sistem kewangan berasaskan islam! (kegawatan yang berlaku adalah akibat dari sistem kapitalis yang diguna pakai). Sistem-sistem kewangan islam tidak mempunyai unsur-unsur yang meragukan, tiada 'bunga' dan tidak 'menekan' pengguna.
4) Contoh 2 (Bidang Kesenian)
Bidang-bidang kesenian yang biasanya adalah terdiri dari persembahan nasyid, puisi, pementasan, filem dan sebagainya.

Radical Change in a style and artist's own process of evaluation

Satu contoh menunjukkan islam itu 'syumul' dan kesan-kesan pengaruh islam dalam bidang kesenian adalah karya seperti dibawah:

Karya ini dihasilkan oleh Henri Matisse pada tahun 1897 berasaskan media cat minyak atas kanvas. Karya ini dihasilkan oleh Matisse sebelum berlakunya perubahan dalam karya beliau (belum adanya lagi pengaruh dan kefahaman islam dalam karya ini)


karya 1
Tajuk: La Desserte
Tahun: 1897
Media: Oil on Canvas
Saiz: 39.5" x 51.5"



Karya 2

Tajuk: Harmony In Red
Tahun: 1908-1909
Media: Oil on Canvas
Saiz: 72" x 97"


Karya diatas adalah kesinambungan karya yang pertama setelah berlakunya proses evolusi dalam karya Matisse setelah beliau menjelajah ke negara seperti Algeria dan Morocco. Sepanjang perjalanan beliau kesana, pengaruh-pengaruh lukisan islam (paten-paten seni islam) telah meresap dalam lukisan-lukisan Matisse selepas itu.
Perubahan secara radikal ini telah pun berlaku dan mempengaruhi Matisse dalam karya sehinggakan pameran-pameran setelah perjalanan beliau ke negara-negara islam telah memberi kesan dan impak pada dunia seni hingga lahirnya aliran baru Fauvism.
Kesimpulan
Islam itu menyeluruh meliputi aspek spiritual/rohani/batin dan alamiah/fizikal/material. Islam juga meliputi dari semua segi, dari aspek sosial, agama, politik, cara hidup, ekonomi, hiburan, pentadbiran, perundangan, kehakiman, diplomasi dan sebagainya.




30 March 2009

pasca pameran simpang ampat (karya:mohd farizal puadi)

Kesah Nostradamus Dengan Peristiwa Santapan malam Yang Terakhir

Orang Suci 1





Orang Suci 2






Orang suci 3





Orang Suci 4








Orang suci 5








Orang Suci 6




A) Abstrak

Idea utama dalam perlaksanaan karya bertemakan islam (kepercayaan) ini adalah dari kupasan penulis mengenai 40 Hadis: Peristiwa Akhir Zaman. Penulis cuba menvisualkan hadis-hadis nabi dalam konteks semasa.

Sebagai seorang yang beragama islam kepercayaan kepada Tuhan (Allah) dan rasul adalah rukun iman. Wajib setiap orang beragama islam memahaminya.

Karya ini cuba mengambil pendekatan mengenai meramal masa hadapan dalam konteks kepercayaan (muslim believe). Menjadi peramal masa hadapan seperti Nostradamus yang terkenal tetapi sebenarnya berdasarkan kepada hadis nabi.

Tidak seperti Nostradamus (seorang penipu) yang juga meramal masa hadapan daripada sebuah kitab yang dicuri oleh nenek moyangnya.(dibawa keluar dari gereja di ROM Vatikan City (menurut penulis Muhammad Isa Dawud) sebenarnya adalah hadis oleh nabi Muhammad s.a.w tentang masa hadapan).


Daripada Ummul Mu’min, Zainab binti Jahsy (isteri Rasullullah s.a.w), beliau berkata: "(pada suatu hari) Rasullullah saw masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cemas sambil bersabda, la ilaha illallah, celaka (binasa) bagi bangsa arab dari kejahatan (malapetaka) yang sudah hampir menimpa mereka. Pada hari ini telah terbuka dari dinding Ya’juj dan ma’juj seperti ini", dan baginda menemukan ujung ibu jari dan ujung jari yang sebelahnya (jari telunjuk) yang dengan itu mengisyaratkan seperti bulatan. Saya (Zainab) binti Jahsy) lalu bertanya: "Ya Rasullullah ! apakah kami akan binasa sedangkan di kalangan kami masih ada orang-orang yang shaleh?". lalu Nabi saw. Bersabda "Ya, jikalau kejahatan sudah terlalu banyak".

H.R Bukhari Muslim


Abu ali Al-Banjari An-Nadwi (Ahmad fahmi Zamzam) .40 Hadis: Peristiwa akhir zaman (edisi baru). Khazanah Banjariah. Kedah. 2007



B) Idea

Penghasilan karya ini adalah bertumpu kepada dua garapan cerita yang digabung sekali.

1. Nastradamus sebagai seorang peramal yang hebat pada pandangan masyarakat sekarang
(termasuklah oleh orang islam).
2. Peristiwa The Last Supper. ( salah satu karya yang bertemakan keagamaan yang banyak
dihasilkan pada abad yang ke-15/ mempunyai pelbagai versi)

Karya yang akan dihasilkan nanti adalah merangkumi dua cerita seperti yang disebutkan diatas yang digunakan sebagai metafora dalam menceritakan isu semasa sekarang.

Karya ini diberi judul NOSTRADAMUS DENGAN PERISTIWA SANTAPAN MALAM TERAKHIR (6 JAHANAM/Orang suci 1,2,3,4,5 dan 6.)

Karya ini berdasarkan kepada hadis-hadis ramalan yang ditulis oleh Al-Banjari (rujuk bukunya diatas). Manakala lukisan The Last Supper pula, dirujuk sebagai komposisi untuk menyokong hadis yang cuba diketengahkan dengan menggunakan peramal yang terhebat (kononnya) iaiti Nostradamus.

Nostradamus disini bukanlah Nostradamus yang sebenarnya tetapi divisualkan dengan gambaran wajah pelukis sendiri (Mohd Farizal Puadi), seolah-olah seperti monolog dalam diri.

Ramalan-ramalan yang digambarkan dalam lukisan itu nanti adalah dalam konteks peristiwa yang berlaku di Malaysia. Dan kebanyakkan isu yang cuba penulis garapkan adalah berkenaan politik semasa Isu-isu seperti rasuah, pecah amanah dsb).

Contoh-contoh hadis akhir zaman yang dinyatakan oleh nabi Muhammad s.a.w adalah seperti berikut:

1. kehancuran akan berlaku apabila amanah disia-siakan.
2. orang baik kurang, orang jahat bertambah dan orang jahat berani melawan orang
baik.
3. dua golongan penghuni neraka- salah satunya ialah penguasa yang memukul orang
tanpa periksa/soal siasat (ISA???)
4. orang menjadi ketua adalah yang terhina diantaranya.
5. dan lain-lain



C) Format Lukisan

Saiz setiap satu lukisan adalah 79.5 cm x 111cm.

6 keping lukisan ini apabila digabungkan menjadi satu karya dan setiap figura boleh berubah-ubah kedudukannya.
karya ini tidak di persembahkan dalam format yang 'biasa' (format Last Supper). karya ini bersifat instalasi yang boleh dipadan-padan berdasarkan kepada konteks dan isu yang diketengahkan.
Nota: Last Supper (Ahli-ahli Majlis tertinggi/28 mac 2009 PWTC)