Pengintip

22 June 2009

SENI PROPAGANDA DALAM FILEM




















Sejak kebelakangan ini, propaganda telah menjadi agenda utama penerbit-penerbit filem untuk ’merasuah’ penonton dengan agenda yang tersembunyi. Tidak menghairankan agenda-agenda ini sebenarnya telah dimulakan sejak sekian lama lagi.

Penerbit-penerbit filem mahupun drama bersiri, sentiasa dilimpahi dengan modal dalam memberi satu cereka fantasi yang boombastik kepada penonton. Sehinggakan agenda-agenda ini tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

Agenda-agenda tersembunyi ini sebenarnya bukan hanya berlaku dalam perfileman. Bahkan melibatkan keseluruhan sistem yang ada dan diguna pakai.

Memetik tulisan dalam akhbar Mingguan Malaysia pada Ahad 31 Mei 2009 yang ditulis oleh Mohd Hilmi Abdullah Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Islam, Falkulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Pendidikan sultan Idris , yang bertajuk Anak Zina: Wira Hollywood.

Beliau mengambil filem Terminator Salvation sebagai kupasan dan apa yang beliau gambarkan adalah melihat subjek utama filem (hero) sangat berlawanan dengan perspektif dan konteks dalam agama islam.

Bagi peminat filem Terminator, sudah tentu mengetahui jalan cerita filem tersebut. Memetik penulisan Mohd Hilmi abdullah, filem ini mengambarkan seorang lelaki yang bernama Kyle Reese dari masa hadapan kembali kemasa lampau untuk menyelamatkan wanita yang bernama Sarah Connor daripada dibunuh oleh Cyborg.

Dalam usaha menyelamat itu, Kyle Reese telah berzina dengan sarah Connor dan telah melahirkan anak lelaki yang bernama John Connor. Seterusnya beliau menambah, remaja anak zina itulah yang akan menjadi pemimpin agung bagi manusia akhir zaman.

Antara filem lain yang dikupas, adalah filem Kingdom of Heaven, yang juga digambarkan sebagai anak zina yang akhirnya juga menjadi pemimpin yang berani dan berhati mulia.

Jika dilihat dari tulisan tersebut, perkara yang dibincangkan adalah mengangkat anak zina sebagai hero (wira). Ironinya wira ini digambarkan sebagai penyelamat dunia.

Ini hanyalah beberapa contoh agenda-agenda tersembunyi yang cuba meracuni minda masyarakat timur, khususnya penganut agama islam.


KOMPONEN FILEM

Dalam sesebuah filem, pendekatan yang popular seringkali digunakan dalam mempengaruhi minda (elemen propaganda) adalah tatabahasa visual yang digunakan.

Tatabahasa visual ini melibatkan elemen-elemen teras seperti penceritaan (naratif) yang bersifat luaran dan konten (isi).

Antara dua sisi elemen yang diguna pakai ini, kita seringkali telah ’dilupakan’ oleh elemen hasutan yang ditontonkan. Elemen hasutan inilah yang dikaitkan dengan propaganda didalam filem.

Elemen hasutan ini, adalah manifestasi dari gagasan pengetahuan ilmu psikologi. Elemen psikologi ini dikenali sebagai psikologi saranan. Kaedah yang diguna pakai ini, adalah tindakan yang licik dan diguna pakai bukan hanya didalam filem tetapi merangkumi pelbagai cara.

Sebagai contohnya, psikologi saranan ini digunakan secara meluas didalam mengiklankan barangan (produk) di saluran televisyen dan juga dalam siaran radio. Pengeluar-pengeluar produk makanan hinggalah ke produk-produk yang barangan peribadi. Sehimggakan sanggup menghabiskan berpuluh ribu dalam mengiklankan barangan mereka.

Ini kerana konsep saranan ini sangat berkesan dalam mempengaruhi kehidupan penonton. Jika iklan McDonald ditayang, diulang-ulang, disogokkon dalam minda penonton terutamanya kanak-kanak kecil, maka tidak hairanlah kalau kanak-kanak yang terserempak dengan restoren McDonald akan dipengaruhi dan mendesak untuk membelinya.

Masyarakat massa

Dalam buku yang ditulis oleh Shahrom TM Sulaiman, Realiti dan Ilusi: Kehidupan Maya Dalam Era Siber menyatakan, semua yang berlaku ini ada kaitan dengan perubahan gaya hidup dengan segala macam simbolnya yang di saat ini tengah menggoncang struktur kesedaran manusia.

Masyarakat massa sebenarnya cenderung terserap dalam keperkasaan kebudayaan popular yang kian hegemonik dengan segala macam kecanggihan sifatnya. Gaya hidup telah menjadi ’komoditi’ yang diperniagakan dan telah mempengaruhi kehidupan sehingga orang lebih mementingkan ’kulit’ daripada ’isi’ lalu menimbulkan semacam suatu ’ekstasi’ (keseronokkan) gaya hidup popular.

Gaya hidup

Gaya hidup menurut Yusuf Amir Piliang (Shahrom TM Sulaiman,2001), merujuk satu kombinasi dan keseluruhan dari cara, tata, kebiasaan, pilihan serta objek-objek yang mendukungnya, yang mana perlaksanaanya dilandaskan oleh sistem nilai atau sistem kepercayaan tertentu.

Gaya hidup sebenarnya suatu pengungkapan makna sosial dan budaya. Setiap bentuk penggunaan waktu, ruang dan objek mengandungi di dalamnya aspek-aspek pertanyaan, simbol dan semiotik yang mengungkapkan makna sosial dan budaya tertentu.

Gaya visual tidak dapat dipisahkan dari gaya hidup. Dalam era globalisasi informasi, gaya visual yang berperanan besar dalam membentuk gaya hidup adalah iklan. Iklan tidak saja merepresentasikan gaya hidup bahkan juga ’menaturalisasikannya’. Terdapat perbezaan mendasar antara cara iklan masa kini merepresentasikan gaya hidup dibandingkan masa sebelumnya.

Dimasa kini, gaya hidup yang ditawarkan iklan menjadi lebih canggih dan beraneka ragam dan lebih bebas sifatnya. Iklan tidak lagi menekankan citra kelas tertentu melainkan citra ’neutral’ yang mudah diikuti dan ditiru oleh setiap orang. Disamping itu, gaya hidup juga dibentuk oleh mosaik-mosaik objek sehingga membentuk semacam super-sign, misalnya gaya rambut, gaya bicara, gaya pakaian sebagaimana yang terlihat pada kelompok sub-budaya seperti hippies, punk rock, the rich and the famous dan sebagainya.

Ekstasi

Ekstasi menurut Jean Baudrillard (Shahrom TM Sulaiman 2001), adalah suatu keadaan mental dan ’spiritual’ yang mencapai titik puncaknya, ketika jiwa secara tiba-tiba naik ketingkat pengalaman yang jauh lebih dalam dibandingkan dengan kesedaran sehari-hari, sehingga pada ketika itu muncul semacam kemampuan diri dan kebahagiaan yang luar biasa.

Gaya hidup manusia hidup seumpama dialam mimpi, ilusi, fantasi, dan halusinasi estetika yang dibentuk tadak hanya dalam pengertian sosio-ekonomi dan politik tetapi juga ideologi. Lantas gaya hidup (lifestyle) menjadi segala-galanya dan segala-galanya adalah gaya hidup.

Kebudayaan Popular

C.W.E Bigsby (Shahrom TN Sulaiman 2001), pula menyifatkan kebudayaan pop atau popular sebagai ”the child of technology” yang sekaligus menjadi ”Symbols of new brutalism”.

Dalam kebudayaan pop, citra (image) telah menggalahkan kenyataan (reality). Kekuatan citra inilah yang mewarnai apa yang disebut oleh Milan Kundera (Shahrom TN Sulaiman 2001) sebagai kemenangan “imagology”. Dalam hal ini, pengeluar atau produser budaya citra adalah juga produser “ideology” dan sekaligus pendefinisi kenyataan.

MEKANISMA OTAK

Idea saranan dalam psikologi menonton filem mahupun sebarang bentuk visual ini, dapat dikaitkan dengan kemampuan otak dalam mengeluarkan memori yang terpahat.

Idea untuk mempropagandakan gagasan dalam idea adalah berdasarkan ilmu psikologi yang dipopularkan oleh Sigmund Frued. Jika dilihat otak manusia yang terdiri dari tiga komponen iaitu, minda sedar, minda bawah sedar dan minda separa sedar.

Kemampuan otak yang berfungsi sebagai perakam kaset telah diguna pakai oleh para-para penghasut dalam menjayakan propaganda ini. Minda separa sedar inilah yang telah bertindak balas dalam menerima signal-signal dalam filem yang dipertontonkan (akan dibincangkan dalam tulisan yang lain).


KOMPONEN LUARAN: FILEM

Sudah menjadi kebiasaan bagi penonton filem dari barat jika tidak disajikan dengan adegan-adengan yang bercanggah dengan agama dan budaya. Ditambahi lagi filem-filem itu ditayangkan di negara-negara islam.

Dan tidak menghairankan jika hari ini, kita lihat penonton-penonton sudah ’biasa’ dengan adegan-adegan seperti bercium, berpeluk, berzina dan sebagainya. Sehinggakan ibu-bapa turut ’mengheret’ anak-anak dalam menyaksikan adegan seperti itu.

Pembelajaran secara tidak langsung itu telah meresapi anak-anak kecil dalam menerima perlakuan itu sebagai tidak bercanggah dengan adab dan budaya, walaupun menyakini perbuata tersebut menyalahi agama.

Jika penonton merasakan adegan itu adalah adegan yang ’dibolehkan’ (sebagai hiburan), maka agenda jahat ini telah berjaya disemai dalam otak. Jika diimbas peristiwa sejarah yang berlaku ketika tercetusnya Peperangan Salib, dimana King Richard (digelar Lion Heart), telah dipenjara dan berjaya menghantar nota dari penjara kepada pengikut-pengikutnya.


MEMBACA SEJARAH

Antara kandungan nota yang dihantar oleh Richard itu adalah menjelaskan bahawa peperangan dengan umat islam tidak akan berkesan jika berperang dengan tenaga (berlawan senjata). Beliau mengatakan peperangan senjata tidak akan berjaya terhadap umat islam kerana, orang-orang islam mempunyai semangat jihad.

Cara yang berkesan dalam meruntuhkan semangat orang islam ini adalah dengan menggunakan cara yang sangat licik iaitu secara halus. Menggunakan muzik, hiburan, melalui makanan (memberi makanan haram), minuman, melalui budaya, ekonomi dan sebagainya.

Rancangan-rancangan ini telah berjaya dijalankan dengan usaha-usaha pihak musuh-musuh islam hingga ke hari ini.


HEGEMONI TELEVISYEN

Dalam buku yang ditulis oleh Shaharom Tm Sulaiman (2001), Seorang pakar yang bernama George Gerbner pernah mengatakan bahawa televisyen adalah agama masyarakat industri. Sebagai ’agama baru’, televisyen telah meminggirkan agama-agama konvensional. Khutbahnya didengar dan disaksikan oleh jamaah yang lebih besar daripada jamaah pun. Rumah ibadatnya tersebar diseluruh pelusuk bumi; ’ritual-ritualnya’ diikuti dengan penuh khusyuk dan boleh jadi banyak menggetarkan hati dan mempengaruhi bawah sedar manusia daripada ibadah agama-agama yang pernah ada.

Pandangan ini turut dikongsi oleh Gregor T.Goethals dalam The TV Ritual: Worship at the Video Altar (1981), yang melihat televisyen disarati oleh muatan-muatan ’makna ideologis tersembunyi’ yang muncul semata-mata melalui satu cerita yang disusun atau iklan membujuk manusia. Sifat simulasi televisyen telah mampu menyuntikan makna-makna seolah-olah ada pada televisyen, meskipun sebenarnya hanya sebuah ”fantasi”, sebuah ”realisme khayalan”. Akhirnya televisyen mampu memulas kenyataan sosial, sehingga realiti yang tampil di televisyen menjelma menjadi ”dunia citra” yang tidak semestinya benar.

Bagi pengamat komunikasi sosial, Chris Barker pula menyatakan, ”budaya hegemoni televisyen yakni zaman penguasaan imej adalah menakutkan kerana kebanyakan imej itu masih kita tidak fahami. Empayar televisyen mengikuti undang-undang yang belum kita faham yang tiada sesiapa pun boleh mengawalnya. Jarang sekali terdapat ciptaan yang begitu bebas sekali daripada kawalan penciptanya”.


YAHUDI DAN BARAT

Terus terang dinyatakan disini, disebalik apa yang dikatakan ini adalah kerja-kerja jahat Yahudi (Gerakan Zionis) dan barat (didokongi oleh yahudi yang membiayai pilihanraya dan ekonomi amerika) keatas umat islam.

Antara filem-filem yang sarat dengan agenda-agenda tersembunyi yang dimainkan pihak Zionis, dalam meracani pemikiran dan adab ketimuran (khususnya islam) antara lain adalah seperti filem The Matrix, Chonicle of Riddick, Planet of the Apes, Star Wars, drama bersiri seperti Lost, dan tidak ketinggalan siri-siri animasi seperti X-Men, Spiderman, Superman dan banyak lagi.

Jika kita melihat, memerhati dan mengkaji, pastinya kita akan menjumpai kaitan filem dan cerita yang disebutkan tadi penuh dengan ajaran agama, kepercayaan dan keyakinan golongan-golongan yahudi yang menyakini akan munculnya ’The Messiah’ (utusan akhir zaman: yang dianggap sebagai penyelamat bagi kaum yahudi/tetapi sebenarnya adalah perosak dunia, al-masih dajjal).

Amerika Syarikat adalah negara yang didokongi oleh gerakan zionisma dalam menghancurkan kaum selain daripada yahudi. Maka tidak hairanlah jika dilihat pada hari ini, Amerika telah menjadi kuasa dunia dalam segala bidang.


PENDOKONG GERAKAN PROPAGANDA

Selain gerakan Zionis, gerakan seperti Freemansory telah memainkan peranan yang penting dalam melancarkan agenda tersembunyi tersebut.

FREEMANSORY

Menurut Muhammad Fahim Amin dalam Rahsia Gerakan Freemansory dan Kelab Rotary (1998), Freemansory adalah terdiri dari dua kata, iaitu ”free” dan ”mason”. Free bermaksud merdeka dan mason ertinya tukang bangunan (lihat filem National Treasure 1, gerakan freemansory berperanan dalam menubuhkan negara Amerika Syarikat: nota penulis).

Freemansory adalah organisasi Yahudi antarabangsa yang tidak ada hubungan dengan tukang-tukang bangunan yang terdapat pada abad-abad pertengahan. Juga tidak ada hubungan dengan kegiatan pembangunan kapal atau gereja besar seperti yang banyak diduga oleh sebahagian orang.

Organisasi freemansory ini selalunya bekerja untuk menghancurkan kesejahteraan manusia, merosak kehidupan politik, ekonomi dan sosial di negara yang didukinya. Ia juga berusaha merosak bangsa dan pemerintahan non-Yahudi (Goyim).

Tujuan akhir dari gerakan ini adalah mengambilalih banguna Haikal Sulaiman yang terletak diMasjidil Al-aqsa, daerah Al-Quds yang diduki oleh Israel.


TUJUAN RAHSIA FREEMANSORY DALAM MEWUJUDKAN TUJUAN UTAMA ZIONISMA

Meletakkan lima tujuan yang disepakati, tetapi yang menjadi fokus dalam penulisan ini adalah tujuan ketiga, keempat dan kelima iaitu:

3. Memasukan sebahagian fikir untuk menjauhkan agama dan negara dari para penguasa.
4. Memasukan pengaruh terhadap ketetapan politik, ekonomi, sosial dan budaya di seluruh dunia.
5. Mengerahkan orang-orang upahan dan menyebarkan perisik, untuk mewujudkan tujuan-tujuannya yang jahat itu. Menggunakan pelbagai helah, alasan, kebohongan dan cadangan yang jahat, dengan cogan kata : ”Tujuan menghalalkan cara”.


PERTUBUHAN LAIN SEBAGAI PENGGANTI FREEMANSORY

Dalam buku ini lagi, dinyatakan pertubuhan yang ditubuhkan adalah bertujuan sama dengan gerakan Freemansory dalam memerangi agama untuk memudahkan racangan-racangan Zionis.

Perkara ini berlaku pada tahun 1903, ketika Theodore Hertzl mengadakan kongres Zionis. Terdapat tiga cara yang dipersetujui dalam melaksanakan agenda tersebut. Salah satu dari agenda tersebut adalah menubuhkan pertubuhan yang bertujuan sealiran dengan Freemansory tetapi dengan nama yang berbeza.

Pertubuhan tersebut adalah seperti, Pertubuhan Cahaya, Kelab Rotary, Kelab Lions, Pertubuhan Yoga dan lain-lain lagi.


PERTUBUHAN CAHAYA

Pertubuhan Yahudi ini diasaskan oleh Adam Weishaup. Dia adalah seorang tokoh agama Kristian. Tetapi kemudian murtad daripada agamanya, lalu menubuhkan Majlis Timur Raya. Majlis ini dimaksudkan sebagai pusat kegiatan rahsia dalam rangka menegakkan sebuah pemerintahan dunia.

Langkah dalam merealisasikan tujuan tersebut antara lain yang menarik dipaparkan disini adalah:

Menguasai media massa, baik berupa surat khabar, radio dan sebagainya. Melalui media massa ini, diketengahkan berita-berita dan pengetahuan yang dapat menyakinkan orang, bahawa pemerintahan antarabangsa (satu agama dan satu bahasa), merupakan satu-satunya cara untuk dapat menyelesaikan masalah Antarabangsa. Media massa ini dipergunakan oleh pertubuhan-pertubuhan Zionis Antarabangsa baik yang berselindung mahupun yang terang-terangan, seperti Freemansory dan sekutunya hingga sekarang.


KESIMPULAN

Propaganda adalah satu gerakan licik yang dijalankan oleh yahudi di serata dunia. Gerakan ini berusaha dalam merosakkan sistem agama islam dengan menghilangkan roh pada orang muslim.

Apabila roh yang ada pada orang muslim berjaya diresapi, maka tidak hairanlah jika dilihat pada hari ini kesan yang berjaya mereka dapati. Setelah merancang bertahun-tahun akidah umat islam berjaya dipesongkan. Walaupun orang islam itu mengaku beragama islam, tetapi hakikat yang nyata adalah sebaliknya.

Maka tidak hairan juga, jika diteliti hadis nabi berkenaan akhir zaman yang menyatakan peristiwa pada akhir zaman nanti, iaitu:


Daripada Tsuban r.a berkata: Rasullullah saw, bersabda; ”Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang sahabat bertanya, ”Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi saw menjawab, ”Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih diwaktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakan kedalam hati kamu penyakit ’wahan’. Seorang sahabat bertanya: ”apakah wahan itu hai Rasullullah?”. nabi kita menjawab: ”Cinta pada dunia dan takut pada mati”.

Berjayakah mereka???.



NOTA

- Abu Ali Al-banjari An-nadwi (2007). Peristiwa Akhir Zaman. Khazanah Banjariah. Kedah Darulaman.

- Muhammad Fahim Amin (1998). Rahsia Gerakan Freemansonry & kelab Rotary. Pustaka Syuhada. Kuala Lumpur.

-Mohd Hilmi Abdullah (31 Mei 2009). Mingguan Malaysia.

-Shahrom TM Sulaiman (2001). Realiti Dan Ilusi: Kehidupan Maya Dalam Era Siber. Mahzum Book Services. Kuala Lumpur.