Pengintip

23 November 2008

MENUJU JALAN “MATI”

Teringat ketika zaman belajar dahulu, memikirkan adakah seni itu (dalam konteks seni visual) sudah menuju jalan mati iaitu ketika peringkat terciptanya karya akhir. Kadang-kadang bermain dalam fikiran, apabila sesebuah karya itu di pamerkan (pameran/show) adakah itu merupakan proses yang terakhir?. Kemana haluan selepas itu?.

Kalau Malaysia, ketika zaman Tun Mahathir, dengan Wawasan 2020, selepas itu kemana? Adakah tahun 2020 itu penamatnya. Manusia akan menuju proses kematian, adakah itu penamatnya juga?.

Bolehkah kalau kita katakan, kita ada permulaan dan tiada pengakhiran?. Berbeza dengan zat tuhan. (tiada permulaan dan pengakhiran / tidak jadi dan dijadikan).

Proses pembelajaran bukan sahaja melibatkan pada persoalan pemahaman, tetapi turut melibatkan pengalaman, pencarian dan pembelajaran. Kerana proses itu sentiasa berlaku walau pun tamat belajar (formal). Kalau Tuhan dan Rasul pun mengatakan mencari ilmu itu hendaklah hingga ke liang lahad dan ke negara China, bagaimana pula kita (informal)?.

Seni itu satu pengertian yang ada pada setiap individu. Kerana setiap orang mempunyai jawapan yang tersendiri. Kalau ditanya pada kanak-kanak, mungkin jawapannya seni itu mewarna!. Kalau ditanya pula pada pengetua sekolah menengah (apa jenis sekolah pun) mungkin jawapan agak berbeza (dah tua dengan pengalaman/sebenarnya tidak faham pun) iaitu melukis dan mengambar objek-objek. Bagaimana pula kalau diajukan pada orang atasan (berpangkat)? Juga jawapannya agak menarik (mungkin), iaitu seni itu mahal harganya!!!

Bagaimana pula dengan makcik-makcik dikampung?.. belajar seni? Apa boleh buat dengan lukisan?,boleh ke hidup?...(apa yang mampu kita buat hanyalah ketawa dan senyum sinis hehehehehe...)

Persoalan ini merupakan satu pengertian yang besar dan terlalu subjektif. Bukan sahaja melibatkan emosi tetapi kefahaman seni secara total.

Yang pasti jawapannya ialah, seni itu adalah apa yang kita mahukan, kerana seni itu terlalu halus untuk dinilai walaupun menggunakan mikroskop...




No comments: