Pengintip

29 December 2009

Kerajaan Yang Penuh Dengan Menteri-Menteri Korup?


Ha ini dia 'bapak' pembasmi kerosakan yang dilakukan oleh orang-orang kerajaan (tidak kisah la sesiapa pun) yang korup.

Beberapa hari yang lepas, aku barulah sempat melihat filem Kolywood yang popular (walaupun dah lama ditayangkan/2007). Memang tidak dapat disangkal, filem yang bermula dari impian penulis skrip ini tidak mustahil dilaksanakan (walaupun nampak macam terlalu idealis) dalam dunia seharian.

Melihat pada perspektif yang berbeza, filem-filem yang dihasilkan (dalam konteks negara India/jay hind!) mengambarkan kebebasan pengiat-pengiat filem disana untuk menerbitkan filem yang bertemakan masalah politik, sosial dan sebagainya. berbeza dengan Malaysia, rasanya jika penerbit menerbitkan filem seumpama Sivaji The Boss ini, mungkin tidak dapat ditayangkan (silap-silap masuk ISA lagi). Merujuk kepada peristiwa yang berlaku sebelum ini, bagaimana seorang 'independent filmmaker' yang menghasilkan 'short film' seorang anggota polis trafik menerima rasuah (telah menjadi isu yang sangat hangat pada waktu itu). Dan terbaru, sekali lagi menerbitkan 'shortfilm' dalam youtube 'mengutuk' TNB (kerana ketidak puasan hati).

Apa yang paling menarik dalam filem-filem yang bertemakan seperti ini adalah watak hero (Rajnikan), walaupun agak berusia tetapi masih 'laku'. Adegan-adegan seperti membaling rokok kemulut, memetik duit syiling hingga masuk ke poket baju adalah 'trademark' Rajnikan dalam filem-filem sebelum ini.

Persoalan sekarang bukanlah membicarakan watak hero, tetapi persoalan-persoalan seperti menggambarkan sifat  individu yang korup, jahat, busuk hati, mementingkan diri adalah aspek yang perlu diambik perhatian. Dan apa yang menarik adalah keberanian pengarah filem mengambarkan menteri-menteri yang korup (tidaklah pula dianggap sebagai metafora kepada kerajaan yang memerintah), tidak jujur,dan digambarkan sebagai musuh rakyat (talam dua muka).

Rasanya kita perlukan 'Sivaji The Boss' bukan hanya impian didalam filem, tetapi dalam dunia realiti!!!... "WHO'S THE BOSS"? hahaha...






 

No comments: