Pengintip

27 August 2008

mengamati seni

Barangkali menjadi sesuatu yang agak sukar bagi sesetengah individu untuk mendalami apa yang tersirat atau tersurat dalam sesuatu karya seni, apatah lagi mungkin terdidik dalam persekitaran seni. Apakah mungkin kita dapat memahami apa itu seni hanya dengan melihat karya seni itu?.

Benarkah karya-karya seni itu terdidik dalam mengutarakan pandangan individu perkarya, dalam era kontemporari mengejar dunia yang ‘berstatus’ Pasca Modenisma.

Dengan kemajuan dalam bidang teknologi, adunan yang kadang-kadang bersifat rojak, mengharu birukan dunia, ditambahi dengan kapitalis yang besar mengalahkan yang kecil, sapa kuat dia menang!!!

Benarkah apa yang dikatakan oleh Darwin: “perjuangan untuk hidup!! ”

Berbalik kepada pengamatan seni…mungkinkah ada satu cara untuk pengunjung memahami apa pemikiran yang terselindung dalam sesebuah karya yang di pamerkan..? karya seni yang bagus mungkin adalah yang tidak terlalu literal tetapi dapat difahami melalui gambaran visual?... atau mungkin karya itu memerlukan bantuan sokongan untuk difahami?, karya bukan saja harus di fahami melalui pandangan mata, tetapi disertai jiwa dan minda. Pengalaman yang banyak, idea, pemikiran mungkin membantu untuk menyelami sesuatu karya…..

Jika seni itu sesuatu yang subjektif, apakah mungkin seni juga dapat di interpretasi dengan objektif? Emosi yang buruk menterjemahkan karya yang buruk, yang baik menampakkan karya yang baik, …

Unsur-unsur manifesto, politik agenda, dan sebagainya mungkin dapat di dalami dalam sesebuah karya, dan semuanya berdasarkan pengalaman individu masing-masing, serta pembacaan yang meluas….(itupun jika ada)

Kerusi, jika dilihat oleh tukang kebun mungkin cantik buatannya, tetapi ahli politik melihatnya sebagai ‘kuasa’… apakah 1 tambah satu menjadi 2 atau sebelas?……persoalan yang kadang-kadang sangat jelas memperlihatkan keupayaan kebijaksanaan kita dalam menilai sesuatu perkara.

Bolehkah seni di strukturkan atau di objektifkan? Jawapan mungkin ye atau tidak? manusia di anugerahkan oleh tuhan di wakili oleh dua hemisfera otak. Kanan dan kiri (HOKA dan HOKI) untuk mencapai kuasa otak yang optimum, keduanya haruslah di seimbangkan, dan eksploitasi untuk sebaik mungkin.

Kadangkala sesuatu yang agak sukar difahami menjadi kelebihan bagi mereka yang mengalaminya, dan sesungguhnya,Tuhan sukakan keindahan!!..jadi keindahan itu bergantung kepada persepsi individu yang melihatnya.

Mungkin.....

No comments: