Pengintip

10 September 2008

Identiti, Originality dan Kiamat



”Identiti” setiap orang ada identiti sendiri. Adakah karya seni juga mempunyai identiti?. ”Non-identification is identity”. Kalau Mastura Abd Rahman dengan rumah melayunya juga Jailani Abu Hassan dengan brush stoke dan layers nya apakah itu diklasifikasikan dengan identiti?.

Pasca moden juga mempunyai proses peniruan (imitation process) atau mungkin kita sebut sebagai proses yang berulang-ulang kali berlaku. Kalau agama Hindu mempercayai proses recarnation, adakah proses-proses semasa ini boleh disamakan dengan pengulangan yang sentiasa berlaku tanpa adanya awal dan akhirnya. (Allah tiada permulaan dan akhiran)

Mudah sekali jawapannya iaitu tiada originality sesuatu karya itu. Apakah brush stroke itu hak milik (identiti) bagi pelukis tersebut?.

Tiada identiti, tiada originality. Dengan’Chaos theory’ yang sedang melanda zaman baru seni Malaysia?. Modernisme yang masih berlaku, sebenarnya tidak dapat dipisahkan dengan persoalan keaslian sesuatu karya.

Jika melihat kepada senior-senior artis Malaysia yang melalui era modernis boleh dikatakan golongan seni ini sebagai satu golongan artisan yang mempunyai hiraki tersendiri, kerana art works yang dihasilkan oleh mereka perlu dijalankan di suatu tempat yang kita panggil galeri, dan menjemput seseorang yang berpengaruh atau terkenal untuk merasmikan pameran (sebenarnya sedikit sebanyak mengandungi agenda-agenda tertentu). Bukankan ini boleh disamakan golongan elit yang wujud di zaman masyarakat feudal eropah?.

Menuju arah Pasca Moden, golongan-golongan baru atau kaum-kaum muda yang digelar ict generation pula terlalu taksub dengan teknologi-teknologi seiring masa. Kepakaran menggunakan teknologi ini selalu dikaitkan dengan penolakkan unsur-unsur tradisi bagi golongan muda ini, era industri yang wujud telah memberi pandangan seperti ”drawing is dead”.

Pada golongan traditionalist pula jangan memandang teknologi yang wujud akan menggugat kreativiti dalam menghasilkan karya seni.

Penerimaan dan penolakkan bagi kedua-dua generasi ini hendaklah dalam keadaan yang rasional. Penambahbaikan ini merupakan anugerah yang berguna bukan sahaja pada golongan senior tetapi mesti dimanfaatkan oleh generasi baru. Manakala ’teknologi lama’ jangan sekali-kali dikikis.

Manusia sekarang penuh dengan nafsu yang gelojoh hinggakan dunia menjadi huru-hara merangkumi politik, budaya, agama dan sosial.

Akhirnya manusia telah lupa akan tanggungjawab kepada tuhan yang esa hinggakan sibuk dengan duniawi. Pasca moden sangat menghuru-harakan......

Salah satu tanda-tanda yang menunjukkan bahawa dunia akan kiamat adalah perjalanan masa akan menjadi pantas. Maka tidak hairanlah dunia yang kita hidup sekarang berlaku sangat pantas sekali. Pasca moden adalah tanda alamat bahawa bukan sahaja dunia akan kiamat tapi dunia seni kita pun akan mencapai di penghujung kretiviti. Dan benarlah seperti yang dikatakan oleh Stephen Hawking dalam teori Big Bang.

Wallahua’lam....

1 comment:

qulmann said...

Semuanya sekadar secebis memori.
tetapi mungkin karya seperti "singgah' perlu dicomercialkan agar penonton Televisen KEMBALI ke landasan.