Pengintip

12 October 2008

DILEMA PELUKIS MUDA :BAHAGIAN 2 (EKSPERIMENTASI)

Pelajar institusi seni mungkin menghabiskan masa selama 3 atau 4 tahun untuk melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan dalam bidang seni, atau mungkin lebih dari tempoh yang telah ditetapkan. Tetapi dalam masa yang ditetapkan itu, adakah para pelajar betul-betul memahami dan menguasai ilmu seni yang dipelajari itu.

Bermula dengan proses pembelajaran "visual language" atau elements of art dan principles of design sehinggalah kepada teori-teori konten pemberi maksud kepada sesuatu design, produk atau konteks yang diingini.

Pelajar-pelajar telah diajar dengan langkah-langkah yang betul dalam menghasilkan karya seni yang bermutu bukan sahaja pada bentuk visual tetapi kepada maksud yang ingin disampaikan. Menghabiskan masa bertahun-tahun dan menghasilkan tugasan yang diberikan dengan sebaik mungkin serta dikritik dan dipantau oleh pensyarah untuk memantapkan idea dan bentuk visual merupakan proses yang dilalui supaya karya seni yang dihasilkan itu berkualiti sekaligus memberi impak kepada suasana luar dari institusi seni.

Apakah kriteria yang diguna pakai untuk memberi penilaian kepada karya yang dihasilkan oleh pelajar?. Adakah hanya sesi kritikan menjadi dasar utama dalam merubah atau memberi pandangan dalam ertikata lain penambahbaikkan untuk menghasilkan karya seni yang bermutu?.

Selepas graduasi, pelajar yang ingin melibatkan diri dalam bidang seni secara professional mungkin terbawa-bawa pandangan, idea dan ilmu yang telah dipelajari dulu. Dari penggunaan material, pandangan, idea, dan juga isme (aliran) "tok guru".

Bereksperimentasi dan cuba melangkaui pandangan, idea dan pengaruh menjadi bebanan dan konkongan yang sangat padu untuk ditembusi seolah-olah sudah menjadi sebati dalam diri. Rantaian yang begitu kukuh ini menjadikan bekas pelajar ini terikut-ikut dan terpedaya (dalam erti kata sebenarnya) dengan sogokan yang diterima selama ini.

Contoh yang sangat mudah, susah untuk kita lari dari kebiasaan dalam melukis. Undang-undang yang diguna pakai dan dijadikan panduan semasa belajar banyak merantai fikiran dan tindakan kita. Jika kita berjaya lari dari kebiasaan dan cuba bereksperimentasi dengan media disekeliling, mungkin inilah dinamakan anjakan paradigma yang dituntut dalam era pasca moden (new media). Tetapi bukannya melanggar hukum-hukum asas dalam seni dan jangan sesekali merubah hukumyang tersedia ada sebelum ini.

Insyaalah....

1 comment:

qulmann said...

kasihan pada karyawan muda yang disuap dan menjadi pelapis pensyarah mereka.
yang jumpa diri sendiri pula pasti sukar siku-likunya.
Tanyalah diri sendiri?