Pengintip

23 September 2008

DILEMA PELUKIS MUDA

Dare to fail ungkapan yang sangat sesuai untuk digunakan bagi segelintir pelukis-pelukis muda Malaysia yang baru berjinak dalam persekitaran seni semasa. Ungkapan yang sangat popular ini mungkin menjadi perangsang kepada keberkesanan dalam menghasilkan karya seni yang bermutu bukan pada visualnya sahaja.

Mungkin menjadi satu persoalan yang merebak besar bagi segolongan mereka yang memahami ungkapan keramat ini kerana berani gagal dipersepsikan sebagai berani melawan, mencuba sesuatu baru atau pun memberi nilai baru kepada perkara lama.

Pastinya apa yang perlu diberanikan dalam mencuba sesuatu baru?, apatah lagi menyentuh persoalan kreativiti dalam menghasilkan karya seni yang bermutu?.

Jawapan bagi persoalan ini mungkin bermaksud kepada situasi semasa dan teori pemahaman dan praktikal dalam proses pembelajaran secara langsung (universiti) atau tidak (pengalaman).

Proses menghasilkan karya seni bermula dari penjanaan idea seterusnya proses penghasilan dan akhir sekali adalah kepada produk seni yang unggul tanpa diiringi kepalsuan konten sesebuah karya seni itu.

Peringkat penjanaan idea ini pula terbahagi kepada beberapa faktor seperti pembacaan, pengalaman, pemikiran dan minat (sekadar contoh sahaja).

Peringkat teori dalam menghasilkan produk seni mungkin tidak menjadi permasalahan yang besar kerana pada waktu ini idea dijana dalam bentuk 1 dimensi. Tetapi yang menjadi masalah apabila idea ini hendak diterjemahkan dalam bentuk 2, 3 atau 4 dimensi.

Mungkin bagi sesetengah senior artis tidak menjadi masalah kerana masalah ini dapat dikawal dan ditunjukki jalan yang benar kerana pengalaman yang luas sebelum ini (mengikut kepada kekerapan melakukan pameran berkumpulan atau solo) telah dapat dirasai pada peringkat permulaan berkarya.

Pepatah seperti "aku makan garam dulu" boleh diguna pakai dalam menjelaskan teori ”berani gagal”.

Ungkapan anjakan paradigma mungkin juga sesuai digunakan dan dijadikan amalan berkarya kita semua, atau untuk artis-artis muda ini menggunakan kudrat kekuatan fizikal mahupun mental untuk melawan arus seterusnya menghasilkan sesuatu yang bukan sahaja baik dari segi mutu tetapi dalam penguasaan visual language yang baik.

Mentor atau pengaruh rujukan mahupun istilah ’tok guru’ semasa belajar adalah perkara pokok yang membelenggu dan agak sukar untuk keluar dari kepompong kongkongan melainkan dengan nawaitu dan istiqamah yang kuat sahaja yang akan berjaya. Kadang-kadang dilema ini mengambil masa yang agak lama dan mungkin menjadi halangan seumur hidup kecuali di brain wash.

Dilema ini sebenarnya merupakan dilema yang bukan sahaja pada ’artis’ muda sahaja tetapi persoalannya apakah pengaruh ini sengaja ditiupkan atau tempias yang terkena pada orang yang terpengaruh?...

Mungkin secara terperinci dilema ini meliputi peringkat seperti penjanaan idea, pemahaman dan kawalan dalam menghasilkan karya seni yang baik dari segi kebijaksanaan pelukis memahami bahasa visual untuk merungkai persoalan idea demi idea seterusnya dapat disampaikan melalui kanvas atau sebagainya.

Kata-kata seperti ”...biarlah art works yang berkata-kata daripada kita berkata” mungkin berguna dan mendalam maksudnya.

Pengaruh adalah elemen pertama dan faktor yang lain adalah kerana mata dan hati pelukis muda telah dikelabui dan gelap mata hasil dari jualan karya yang kadang-kadang mencecah puluhan ribu ringgit.

Perspektif pandangan karya yang bagus pada mereka ini adalah karya yang berjaya dijual, kerana teori mengatakan produk yang bagus adalah yang boleh dikomersialkan seterusnya dapat menjana kewangan dan pendapatan seterusnya melahirkan kepuasan sebagai pelukis itu sendiri.

Janganlah menjadi seseorang yang telah ditipu oleh permainan masa dan penuh strategi si pembeli. Sepatutnya golongan ini harus bertanya adakah karya aku ini mempunyai nilai-nilai seni yang menyebabkan karya aku boleh dibeli? atau mungkinkah karya aku ini hanya cantik dipandang dan diletakkan didinding sahaja?, atau sebaliknya.

Pengaruh bukanlah sesuayu yang bermaksud negatif, tetapi macam mana pengaruh negatif ini dapat ditransmutasi dalam bentuk positif dengan mengambil kira kandungan-kandungan pengaruh yang berguna untuk pembelajaran secara tidak langsung kerana contoh yang baik boleh dijadikan panduan dan tauladan. Yang baik diambil dan yang buruk ditolak.

Mungkin secara kasarnya boleh dikatakan dilema pelukis muda ini diantara berani gagal dengan konflik peribadi merupakan petanda yang biasa dan memang akan dilalui oleh semua insan yang bergelar artis kerana pelukis-pelukis terkenal juga pernah terpengaruh oleh unsur-unsur yang disebutkan tadi seterusnya kerana kematangan, dan proses yang berulang kali menghasilkan karya telah menjadikan mereka sangat berpengalaman dan akhirnya berjaya keluar dari konkongan pengaruh secara sedar atau tidak dan momentum seperti inilah amat diperlukan dan menjadi rujukan kepada golongan muda untuk menjadi orang yang telah berjaya melakukan anjakan paradigma menuju dimensi globalisasi semasa.

No comments: