Pengintip

22 December 2008

Merentasi Halangan Kebijaksanaan Dalam Dunia Semasa

Kebijaksanaan?

Adakah kebijaksanaan seseorang artis itu dapat diukur dengan kayu pengukur atau tidak terukur, bahawa keputusan akhiran selepas mempamerkan karya seni adalah dapat dijual?, kebijaksanaan ini merangkumi bagaimana ‘mengambil’ dan ‘mengusik’ emosi pemerhati, sehingga menyentuh perasaan yang akan mengakibatkan lukisan itu dijual, kerana kebijaksanaan ini dibuktikan melalui perkembangan semasa yang menyebabkan kita berada didalam dunia pasaran terbuka iaitu dalam bidang-bidang komersial.

Dengan dunia yang berkehendakan material mengatasi nilai-nilai agama, moral dan budaya atau apa sahaja, atau nilai-nilai kehidupan ini telah dicerobohi oleh pemikiran yang menggambarkan individu yang terbaik adalah yang mengikut arus, tetapi dalam konteks ini kebijaksanaan ini diterjemahkan dalam bentuk membeli kepercayaan, mempengaruhi emosi, membuat silap mata, dan akan mengakibatkan penghayat tertarik, menarik dan de booom dengan karya kita...

Bagaimana pula pengkarya yang dikatakan tidak bijak, kerana tidak mengadakan nilai-nilai komersial dalam hasil seni mereka, perlukah ditambah kicap, sos untuk menyedapkan rasa atau rasa itu dibuat-buat untuk menyelerakan? Atau apa?...jadilah seperti kontaraktor bumiputra kelas F...

Tidak bijaksanakah mereka yang satu sen pun tidak masuk poket, bahkan terpaksa menanggung hutang pula.!

Didalangi pula dengan dasar ekonomi baru, kuota bumiputra, dan keluarlah kata-kata seperti, karya seni pun ada kuota?...

Hakikat?

Jika dilihat, seni Malaysia memang tidak dapat dibandingkan dengan sejarah seni negara-negara seperti Indonesia, Thailand mahupun Singapura. Jika melihat dalam bentuk masa malaysia bukanlah baru dalam perkembangan seni semasa kerana Singapura rasanya adalah lagi 'muda', tetapi jika dibandingkan dengan kualiti karya memang tidak dapat dinafikan, Singapura adalah antara yang terbaik.

Program-program seperti Singapore Biennale dan sebagainya yang menjadikan mereka adalah antara yang terbaik. Bagaimana pula dengan Malaysia?, dimana Malaysia Biennale?..sudah bersediakah Malaysia untuk melangkah ke hadapan, dan tidak lagi terkebelakang 10 tahun dengan perkembangan seni dinegara lain.

Kembali menaungi aliran modenisma?

Pernyataan kebijaksanaan jika dirungkai dengan pandangan sekeliling akan membuka seribu lagi pandangan negatif.

Aneh dan ajaib sekali, jika penerimaan pasaran lukisan dalam Malaysia masih menjadi dominasi golongan-golongan tertentu yang mencari keindahan di mata bertuhankan emosi semata-mata.

Dunia mencapai masa millenium, jika diimbas pada tahun 80-an, berapa banyak galeri yang ada di Malaysia? Dan berapa banyak pula artis yang ada?..balik-balik mula dia ajer...muka hang lagi...la hang lagi...dan lagi, dan lagi...

Bukankah itu akan menjumudkan lagi pandangan seni yang dibawa melalui bentuk-bentuk visual?

Setelah melalui masa-masa berikut hinggalah era 21 atau abad Cemerlang, Gemilang dan Terbilang. Tetapi apa yang cemerlang?, gemilang apa? dan terbilang apa?.

Hakikatnya seni masih ditakuk yang lama, walaupun di era kepimpinan Mahathir Mohamad, perkembangan ekonomi berada pada tahap 7%. Tetapi kita masih berada dilandasan keselesaan yang maha besar, kerana pasaran seni dikuasai oleh mereka-mereka yang sangat mementingkan poket berisi dengan duit yang tebal!, disinilah peranan yang dimainkan oleh galeri-galeri 'owner' yang mempunyai agenda-agenda tersembunyi.

Dan di galeri ini penuh dengan lukisan-lukisan yang tidak memenatkan otak tetapi menyebabkan otak menjadi gila, kerana pancaran-pancaran pelbagai warna menyebabkan mata, hati dan akal menjadi kelu untuk berkata-kata. Penyakit inilah yang sangat ditakuti, menvirus golongan seni yang berpenyakit Abstract-expresstionisme


No comments: