Pengintip

13 February 2009

TITIK-TITIK MERAH

Kegawatan ekonomi yang melanda Malaysia sekarang, adalah akibat dari kelembapan ekonomi dunia yang sangat-sangat terasa. Kelembapan ini bukan tertumpu pada ekonomi sahaja tetapi juga di keseluruhan sistem yang telibat.

Keadaan ekonomi yang dikatakan akan pulih (bersandarkan kata-kata oleh seorang pekerja institusi perbankan) pada bulan Mei 2009 tidak pula dijanjikan akan pulih walaupun dari kata-kata wanita besi Malaysia iaitu Gabenor Bank Malaysia Zeti Aziz.

Walaubagaimanapun kegawatan ekonomi merupakan sesuatu rahmat kepada penghayat seni dan pengkarya seni.

Ini kerana, penghayat seni merasakan mungkin kegawatan ekonomi yang melanda kini akan membantu sebilangan artis yang berkarya kerana 'duit', untuk menghasilkan karya yang berkualiti dari segi visual dan konten.

Manakala artis pula, beranggapan mungkin masanya sekarang tidak sesuai mengadakan pameran solo, kerana ’duit’ tidak akan datang!?.

Hipotesis ini hanyalah bersifat sementara, andai perkara ini tidak dibuktikan dengan mengadakan pameran semasa kegawatan ekonomi. Malaysia tidaklah sangat terasa bahang kegawatan yang melanda, tetapi jika dilihat kepada pameran-pameran yang terdahulu memang tidak dapat dinafikan.

Apabila kehendak penghayat tidak dapat ditunaikan dengan kehendak pengkarya maka hasilnya memang haru biru.

Haru biru disini bermaksud kepuasan penghayat akan menjadi dongengan jika pengkarya hanya mengikut kehendak hati dan akal yang bersifat materialisme (material hanyalah bersifat ilusi: rujuk Harun Yahya)

Sejarah juga telah membuktikan bahawa sebilanagn besar arti-artis seni memang mempunyai ego yang besar (mempertahankan pendapat yang bertentangan dengan pandangan yang suci/ikhlas).

Apabila perkara-perkara ini tidak diambil peduli oleh golongan-golongan pengkarya yang 'hebat' ini maka layulah, kontang dan dahagalah peminat-peminat seni yang 'ekstrim'.

Pergerakan seni Malaysia akan menjadi haru biru dan terkebelakang 10 tahun berbanding dengan negara-negara Asean sekitarnya.

Dan ketika dunia dalam keadaan ekonomi yang gawat, lalu muncullah seorang hero (messenger) dalam mempertahankan gagasan idea yang ortodoks.

Bunyian ketawa mereka-mereka ini jelas kedengaran (perli atau puas?) kepada penghayat-penghayat seni yang suci kerana hampir separuh dari karya-karya mereka itu telah di tanda dengan Red Dots...hahahaahahahaaaaaaaaaaahahahahahahahahahaha

1 comment:

Wafiq said...

Salam kenal! Salam Ukhuwah